Често задавани въпроси
Вашите въпроси за свободната професия на едно място
Регистрирани от нас
Месечно счетоводно обслужване
Консултации
Как става това с 25% необлагаем доход? Как се определя?
Необлагаемата част от дохода на свободната професия представлява “процентно фиксиран” разход за дейността. Законодателният орган е дал административно облекчение в този размер, като чрез него не е нужно да се показват документи за разходите.
Нормативно признатите разходи са регулирани, съгласно Закона за доходите на физическите лица и конкретно чл. 29, ал. 1, т. 3 в размер на 25%. Те се дават по подразбиране на всички лица регистрирани като свободна професия.
В случай, че разходите ви надвишават 25% и можете да ги докажете чрез фактури, за вас по-добър вариант е да си регистрирате фирма (ЕООД/ООД).
Как да определя сумата, която трябва да фактурирам към клиента, в случай, че съм си определил нетно възнаграждение?
Коефициентът, с който трябва да се раздели нетната ставка, за да достигате до брутна ставка на договаряне към клиента, е 0.72385 Коефициентът работи за суми до около 2111.64 евро бруто. За суми над тези, коефициентът работи само във ваша полза.
Колко ще ми струва на месец да мога да издавам фактури?
Извършването на дейност води до задължение за осигуряване. Възможно най-ниската сума за месечно осигуряване върху 620 евро (за 2026 г.) е в размер на 184.82 евро (без вноски за фонд общо заболяване и майчинство).
Трябва да се има предвид, че при фактуриране (получаване) на месечни суми над 826,67 евро това води до годишно преизчисляване на осигурителните вноски.
На тримесечна база се правят авансови вноски за дължимия данък. Плащането се прави до края на месеца. следващ тримесечието.
Нужно ли е да имам касов апарат при получаване на пари в брой?
При получаване на средства в брой от лице регистрирано като свободна професия не е нужно издаване на фискален касов бон. Нужно е единствено издаването на документ за придобитите доходи, съдържащ следната информация:
При необходимост от използване на фискално устройство за улесняване на процеса на отчитане на приходите и издаване на документи (например частни уроци, платими на база посещение, или дентална манипулация), може да се закупи такова и да се отчитат приходите чрез него.
Кога трябва да си направя ДДС регистрация?
Ако извършвате услуги от ЕС или получавате услуги от ЕС или трети страни – тогава се прави задължителна регистрация по чл. 97а от ЗДДС.
Какво трябва да направя, за да фактурирам към ЕС?
Задължително трябва да си направите ДДС регистрация по чл. 97а. Направете превод на договора си при заклет преводач и ние можем да ви регистрираме. Срокът за подаване на искането за регистрация е 3 дни преди фактуриране.
Нужно ли е да си направя ДДС регистрация за фактуриране на услуги към САЩ?
В случай, че фактурирате към бизнеси от трети страни и услугата се използва в тези трети страни, няма задължение за ДДС регистрация. Нашият съвет е всеки отделен случай да бъде разгледан сам за себе си.
Фактурите, които издавам за услуги, ще имат ли ДДС?
Ако не сте регистрирани по ЗДДС и фактурирате към трети страни извън ЕС – фактурите ви няма да имат ДДС.
В случай, че сте регистрирани по ЗДДС и фактурирате към ЕС, фактурите ви отново няма да имат ДДС. ДДС-то се начислява и приспада административно от вашите клиенти. Нашият съвет е всеки отделен случай да бъде разгледан сам за себе си.
Колко пари ще плащам за осигуровки? Как е свързано това с доходите?
Размерът на осигурителния доход се изчислява след като от получените доходи се извадят нормативно признатите разходи (25%). Върху тази сума се начисляват осигуровките.
Осигурителните доходи за 2026 г са в границите между 620 евро (минимален) и 2111.64 евро (максимален).
Колко са осигуровките, ако този месец нямам приходи?
Ако нямате получени приходи за конкретния месец, но активно извършвате дейността, пак имате задължение за осигуряване. Минимално осигуряването за месеца е върху 620 евро или плащане от 184.82 евро (без общо заболяване и майчинство).
В случай, че всички предходни месеци сте взимали доста по-високи суми от минималната в края на годината може да се наложи преизчисляване и довнасяне до достигане на осреднен месечен осигурителен доход.
Колко данъци плащам? Като процент от прихода?
Стандартният размер на данъците и осигуровките за 2026 г. върху суми между 620 и 2111.64 евро е 27.62%. При доход над 2111.64 евро общият процент спада, тъй като осигуровки се плащат само до максималния осигурителен доход. Над него се дължи единствено данък.
Сметката, в която ще влизат парите ми, лична ли е? Трябва ли да е нова само за тази цел? Парите веднага ли идват при мен и мога ли да ги ползвам?
Сметката може да бъде вашата разплащателна сметка. Нямате задължение за откриване на нова сметка. За ваше удобство и за по-лесно следене, можете да си откриете отделна сметка.
Парите са си ваши и веднага могат да бъдат ползвани. С оглед на практиката ни с голям брой свободни професии, нашият съвет е да оставате 20-30% от месечните приходи като буфер за осигуровки и данъци.
Пишете ни и ще се свържем с вас за следващата стъпка






