Често задавани въпроси

Вашите въпроси за свободната професия на едно място

500+

Регистрирани от нас

250+

Месечно счетоводно обслужване

1500+

Консултации

Какво ни питате

Необлагаемата част от дохода на свободната професия представлява “процентно фиксиран” разход за дейността. Законодателният орган е дал административно облекчение в този размер, като чрез него не е нужно да се показват документи за разходите.

Нормативно признатите разходи са регулирани, съгласно Закона за доходите на физическите лица и конкретно чл. 29, ал. 1, т. 3 в размер на 25%. Те се дават по подразбиране на всички лица регистрирани като свободна професия.

В случай, че разходите ви надвишават 25% и можете да ги докажете чрез фактури, за вас по-добър вариант е да си регистрирате фирма (ЕООД/ООД).

Свържете с нас за платена консултация >>

Коефициентът, с който трябва да се раздели нетната ставка, за да достигате до брутна ставка на договаряне към клиента, е 0.72385 Коефициентът работи за суми до около 2111.64 евро бруто. За суми над тези, коефициентът работи само във ваша полза.

Свържете с нас за платена консултация >>

Извършването на дейност води до задължение за осигуряване. Възможно най-ниската сума за месечно осигуряване върху 620 евро (за 2026 г.) е в размер на 184.82 евро (без вноски за фонд общо заболяване и майчинство).

Трябва да се има предвид, че при фактуриране (получаване) на месечни суми над 826,67 евро това води до годишно преизчисляване на осигурителните вноски.

На тримесечна база се правят авансови вноски за дължимия данък. Плащането се прави до края на месеца. следващ тримесечието.

Свържете с нас за платена консултация >>

При получаване на средства в брой от лице регистрирано като свободна професия не е нужно издаване на фискален касов бон. Нужно е единствено издаването на документ за придобитите доходи, съдържащ следната информация:

  • наименование и номер на документа, съдържащ само арабски цифри;
  • дата на издаване;
  • наименование или име, адрес и единен идентификационен код от Търговския регистър или единен идентификационен код по Булстат или единен граждански номер или личен номер на чужденец на издателя и получателя;
  • предмет, натурално и стойностно изражение на стопанската операция.

При необходимост от използване на фискално устройство за улесняване на процеса на отчитане на приходите и издаване на документи (например частни уроци, платими на база посещение, или дентална манипулация), може да се закупи такова и да се отчитат приходите чрез него.

Свържете с нас за платена консултация >>

Ако извършвате услуги от ЕС или получавате услуги от ЕС или трети страни – тогава се прави задължителна регистрация по чл. 97а от ЗДДС.

  • При извършване на услуга към ЕС обикновено е необходим преведен договор за извършваната услуга, ДДС номера на клиента. Срокът за подаване на регистрацията е 3 дни преди фактуриране.
  • При извършване на услуги към България е нужна ДДС регистрация след достигане на кумулативен оборот от 51 130 евро (за 2026 г.) за период от една календарна година. Срокът за регистрация е 7 дни от месеца следващ месеца, в който е достигнат оборотът. В случай, че оборотът е достигнат за период от 2 месеца – заявлението за регистрацията трябва да се подаде в 7 дневен срок от достигане на оборота.

Свържете с нас за платена консултация >>

Задължително трябва да си направите ДДС регистрация по чл. 97а. Направете превод на договора си при заклет преводач и ние можем да ви регистрираме. Срокът за подаване на искането за регистрация е 3 дни преди фактуриране.

Свържете с нас за платена консултация >>

В случай, че фактурирате към бизнеси от трети страни и услугата се използва в тези трети страни, няма задължение за ДДС регистрация. Нашият съвет е всеки отделен случай да бъде разгледан сам за себе си.

Свържете с нас за платена консултация >>

Ако не сте регистрирани по ЗДДС и фактурирате към трети страни извън ЕС – фактурите ви няма да имат ДДС.

В случай, че сте регистрирани по ЗДДС и фактурирате към ЕС, фактурите ви отново няма да имат ДДС. ДДС-то се начислява и приспада административно от вашите клиенти. Нашият съвет е всеки отделен случай да бъде разгледан сам за себе си.

Свържете с нас за платена консултация >>

Размерът на осигурителния доход се изчислява след като от получените доходи се извадят нормативно признатите разходи (25%). Върху тази сума се начисляват осигуровките.

Осигурителните доходи за 2026 г са в границите между 620 евро (минимален) и 2111.64 евро (максимален).

Свържете с нас за платена консултация >>

Ако нямате получени приходи за конкретния месец, но активно извършвате дейността, пак имате задължение за осигуряване. Минимално осигуряването за месеца е върху 620 евро или плащане от 184.82 евро (без общо заболяване и майчинство).

В случай, че всички предходни месеци сте взимали доста по-високи суми от минималната в края на годината може да се наложи преизчисляване и довнасяне до достигане на осреднен месечен осигурителен доход.

Свържете с нас за платена консултация >>

Стандартният размер на данъците и осигуровките за 2026 г. върху суми между 620 и 2111.64 евро е 27.62%. При доход над 2111.64 евро общият процент спада, тъй като осигуровки се плащат само до максималния осигурителен доход. Над него се дължи единствено данък.

Свържете с нас за платена консултация >>

Сметката може да бъде вашата разплащателна сметка. Нямате задължение за откриване на нова сметка. За ваше удобство и за по-лесно следене, можете да си откриете отделна сметка.

Парите са си ваши и веднага могат да бъдат ползвани. С оглед на практиката ни с голям брой свободни професии, нашият съвет е да оставате 20-30% от месечните приходи като буфер за осигуровки и данъци.

Свържете с нас за платена консултация >>

Нашите счетоводни услуги за свободната професия

Консултация за свободна професия

45 минути

(онлайн среща)

50.61 €

с ДДС

Стартиране на свободна професия

юридическа помощ за БУЛСТАТ и стартиране на самоосигуряване

76.69 €

с ДДС

Месечно счетоводно обслужване (без ДДС)

за свободна професия без ДДС регистрация

58.28 €

с ДДС

Месечно счетоводно обслужване (с ДДС)

за свободна професия с ДДС регистрация

76.69 €

с ДДС

Контактна форма

Пишете ни и ще се свържем с вас за следващата стъпка

    www.freelancer-bg.com е частен информационен и консултантски сайт за счетоводни услуги, собственост на „ВИ ПИ ПАРТНЪРС“ ООД (ЕИК: 203953041). Сайтът не е държавна институция, публичен регистър или официален представител на НАП или Агенция по вписванията.